Archidiecezja Poznańska

Aktualności

Pielgrzymka parafialna po Ziemi Kaszubskiej

W dniach od 16 do 19 sierpnia 2016 roku odbyła się parafialna pielgrzymka po Kaszubach. Pielgrzymkę rozpoczęliśmy od Mszy św. w parafialnym kościele. Następnie o godzinie 6.00 wyruszyliśmy autokarem w stronę Kaszub.

Pierwszym miejscem, jakie odwiedziliśmy we wtorek 16 sierpnia był Pelplin.

Zwiedziliśmy tam Katedrę Wniebowzięcia NMP, a później posłuchaliśmy koncertu organowego. Drogą przez ogrody biskupie udaliśmy się do Muzeum Diecezjalnego w Pelplinie. W tym muzeum zobaczyliśmy zbiory szat, naczyń i relikwiarzy liturgicznych oraz jedyny w kraju egzemplarz Biblii Gutenberga.

Drugą część dnia spędziliśmy na zamku w Gniewie, byłej siedzibie Zakonu Krzyżackiego oraz Starostów Polskich. Z dużym zainteresowaniem zwiedziliśmy na zamku sale historii, izbę tortur oraz kaplicę zamkową.

Wieczorem dojechaliśmy do Domu Rekolekcyjnego Archidiecezji Gdańskiej w Straszynie, w którym nocowaliśmy.

Drugiego dnia tj. 17 sierpnia udaliśmy się do Gdańska. W tym mieście mieliśmy okazje zobaczyć Bramę Wyżynną, Zespół Przedbramia, kamienice znanych gdańszczan, Ratusz Głównego Miasta w Gdańsku i in. Miejscem szczególnym, jakie mogliśmy zobaczyć w Gdańsku to Bazylika Mariacka Wniebowzięcia NMP. Katedra ta zwana jest także „koroną Gdańska”, ponieważ jest największą w Europie świątynią zbudowaną z cegły. Po krótkim zwiedzaniu centrum Gdańska udaliśmy się do Bazyliki św. Brygidy. Kościół i parafia św. Brygidy ze względu na swoje bliskie położenie przy Stoczni Gdańskiej, były związane z niezależnym ruchem robotniczym. Z kościołem św. Brygidy związany był ksiądz Henryk Jankowski, który odprawiał Msze św. podczas strajków w sierpniu 1980 i od tego czasu związany był z „Solidarnością”. Kolejny punkt zwiedzania także związany był z „Solidarnością”. Miejscem tym była Stocznia Gdańska. W dzielnicy Oliwa, w Bazylice archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie wysłuchaliśmy pięknego koncertu organowego.

Drugim miastem, do którego dotarliśmy była Gdynia. Odbyliśmy w tym mieście spacer po Skwerze Kościuszki i mieliśmy okazje zobaczyć z zewnątrz okręt „ORP Błyskawica” i żaglowiec „Dar Pomorza”. Ostatnią atrakcją dnia było zwiedzanie Sanktuarium Matki Bożej Królowej Matki Nadziei oraz Sanktuarium św. Maksymiliana na wzgórzu św. Maksymiliana Marii Kolbego w Gdyni.

Kolejnego dnia tj. 18 sierpnia odwiedziliśmy parafię Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Swarzewie. Królowej Polskiego Morza. Ksiądz proboszcz ze Swarzewa zapoznał nas z historią Sanktuarium Swarzewskiej Madonny.

Ze Swarzewa udaliśmy się do Wejherowa. Tam przywitał nas jeden z ojców franciszkanów. Ojciec oprowadził nas po Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym, które nazywane jest duchową stolicą Kaszub. Mieliśmy także okazje zobaczyć Kalwarię Wejherowską. Ciekawostką tej Kalwarii jest zespół 26 kapliczek kalwaryjskich.

Dalej wyruszyliśmy do Sianowa. W Sianowie modliliśmy się w Sanktuarium Matki Boskiej Sianowskiej Królowej Kaszub.

Kolejnym miejscem przewidzianym w programie zwiedzania było Chmielno. Główną atrakcją w Chmielnie jest Muzeum Ceramiki Kaszubskiej Neclów. W muzeum poznaliśmy historię rodziny Neclów oraz zobaczyliśmy sposób wyrobu naczyń ceramicznych.

Pielgrzymkę tego dnia zakończyliśmy modlitwą oraz zwiedzaniem w Kolegiacie Wniebowzięcia NMP w Kartuzach.

W drodze powrotnej do Strykowa udaliśmy się do Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku. W towarzystwie przewodniczki zwiedziliśmy następujące obiekty: Najdłuższą Deskę Świata, Dom Sybiraka, Bunkier TOW „Gryf Pomorski”, Największy Koncertujący Fortepian Świata oraz Dom do Góry Nogami.

Ostatnim miejscem na naszej mapie pielgrzymkowej była Bydgoszcz. Tutaj miało miejsce szczególne spotkanie w domu Mniszek Klarysek od Wieczystej Adoracji. Parafianie ze Strykowa spotkali się z Siostrą Marią Koletą (Teresa Kaźmierczak) – jedną z Mniszek, która pochodzi właśnie ze Strykowa. Dzień zakończyliśmy modlitwą w Katedrze Bydgoskiej św. Marcina i Mikołaja.

Późnym wieczorem wróciliśmy do Strykowa.